maanantai 8. elokuuta 2016

VEGEPÄIVÄ: Kvinoaa ja kikherne-tomaattikastiketta


Olen jo pitkään yrittänyt pitää vähintään yhden kasvisruokapäivän viikossa, kunhan löytäisin OIKEASTI itselleni sopivan proteiininlähteen kasvisten joukosta niin olisi ongelma jo ratkaistu ja päiviä voisi olla useampikin. Nyt jo luulin onnistuneeni, ruoka ensinnäkin maistui aivan älyttömän hyvältä, lapsiraadin tulos oli myös mykistävä, kaksi vanhinta söivät kolme annosta! Ruoka myös näytti kauniilta, tai noh tuo rusehtava kastike ei niin silmiä hivele, mutta tuo kaikki muu ;) 
mutta rehellisyyden nimissä, illalla pötsi näytti tältä 


kaivelin epätoivoisesti kaappeja että olisiko jäänyt entisiltä ajoilta Somacia mutta eipä ollut kun pois ne heitin, tällaisia vaivoja kun ei vain ole viljattomalla ja vähäsokerisella ruokavaliolla, se on taas todettu tuhannen kerran tässä kesän aikana kun ruokavalio on ollut "hieman" joustavampi, miksi oi miksi sokerihiiri alkaa kesällä aina paljastumaan.  
Lapset eivät valitelleet mahaansa, eivätkä näyttäneet siltä, että olisivat jalkapallon nielaisseet, joten heille voin tehdä tätä uudemmankin kerran, itse taidan läväyttää pihvin pannulle! 

Jälkkäriksi nautimme ah niin ihanan vadelma-lakritsismoothien <3 


Kurkuma-kasvis-kvinoa ja kikherne-tomaattikastike 

Kvinoaa 3dl, vettä 6dl, keitä kurkumalla ja suolalla maustetulla vedessä ohjeen mukaan

Kastike:
1-1,5prk luomu tomaattimurskaa
1prk luomu kikherneitä
1/2 isosta sipulista
1 valkosipulinkynsi
Loraus oliiviöljyä
-Blendaa kikherneet ja tomaatimurska, kuullota sipulit öljyssä ja lisää kastike
-pilko valmiin kvinoan joukkoon porkkanaa, paprikaa ja pinaattia


Vadelma-lakritsismoothie

1dl kylmää vettä
1dl kookosmaitoa
1 reilu desi vadelmia
1/2tl lakritsijauhetta
-Blendaa ja valuta sideharson/kankaisen hedelmäpussin läpi niin ei tarvitse pureskella vadelmansiemeniä 😉



Marinoitua paprikasalaattia ja kokonainen broileri Jamie Oliverin tapaan


Kääk! Mä jo melkein unohdin koko blogin ja sit masennuin, että kukaan ei ole kuitenkaan käynyt sitä lukemassa, mutta että mitä! 50.000 katselukerran raja oli mennyt rikki, siis enhän mä sitä mitenkään kyttää ja käy itse aukomassa tätä sata kertaa päivässä että saisin lukua isommaksi ;) mutta viimeksi kun vilkaisin luku oli 49 tuhatta ja rapiat, nyt se on 50202! OOO!!!
Nyt teen teille pari ihan super postausta kerralla kun vihdoin jaksoin aukaista koneen, en tykkää kirjoittaa tabletilla, sillä sanakirjalla on joku vamma kun se muuttelee mun sanoja enkä osaa poistaa sitä käytöstä, vanha kunnon läppäri kunniaan! 

Tässä yhtenä iltana mietin mitä sitä söisi, aloin vain pilkkomaan kaikkea mitä jääkaapista löysin ja muistin rapsakasta kaalisalaatista sen mukavan makuisen seesamiöljyn ja sovelsin sitä tähänkin. Tämä maistui hyvin ei niin terveellisen uunimakkaran kanssa (sekin tosi laadukkain mitä kaupasta sain) 
Hyvin tämä toimisi broilerin kanssakin, haen meille munat munataxista ja nyt sieltä on alkanut saamaan myös luomu laidunbroileria ja luomulihaa pakasteena, täytyy munien lisäksi ottaa aina yksi munijakin matkaan, siitä saa niin ihanaa kanalientä josta saa taas iholle tärkeää kollageeniä tasoittamaan ehkä jo kolmenkympinkriisissä ilmaantuvia ryppyjä! 
Tällä kertaa kuitenkin googletin miten voisi kokonaisen kanan valmistaa uunissa ja ekana tuloksena tuli toinen blogi jossa oli tehty Jamie Oliverin ohjeella, oli niin herkullisen kuuloinen että pakko oli matkia ja kannatti! Älyttömän hyvää, kunhan enskerralla tiedän paistaa vähemmän aikaa, nyt meni jo turhan kuivaksi vaikka paistoin 1h10min ja ohjeen mukaan olisi pitänyt paistaa vieläkin pidempään, ehkä se olisi sitten jo trendikästä pulled chickeniä.


Sitruuna peräsimeen ja uuniin! :D ei käy kateeksi tätä broiskua!

Marinoitu paprikasalaatti
2 keltaista paprikaa
1 punainen paprika
1 punasipuli
1/2 kurkku
Loraus oliiviöljyä
Pienempi loraus seesamiöljyä (vahva maku!)
Vielä pienempi loraus omenaviinietikkaa
Sormisuolaa
Oreganoa
Mustapippuria
Poppamiehen garlic rub kuivamarinadiseosta
-pilko kasvikset ja sekoita öljyjen, mausteiden ja viinietikan kanssa, anna maustua hetki tai syö heti 


Reseptin ja valmistusohjeet broileriin löydät kuvien kera  TÄÄLTÄ :) 
  

keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Rapsakka kaalisalaatti, varhaiskaalipaistos ja savulohta


Moikka pitkästä aikaa :) nyt on ollut hiljaisempaa blogin päivitys kun olemme olleet paljon mökillä jossa ruuan tekeminen on TODELLA työlästä ja hermoja raastavaa kun ei tule juoksevaa vettä joten siellä mennään monesti helpoimman kautta, eikä niistä ole tehdä päivityksiä, paitsi yhdestä annoksesta jonka laitan tähän samaan postaukseen ;)
Tänään anopin luona sisustuslehteä lukiessani silmiin osui ihanan näköinen kaalisalaatin ohje ja se täytyi testata heti ja se syötiinkin heti, pikkuisen sain miehelle eväskuppiin jemmattua, mutta maistui kyllä koko perheelle, tosin neiti 6vee ei piitannut suolapähkinöistä, mutta pienemmät siskot vetivät sitten senkin edestä ;) nehän ei mitään terveysruokaa ole varsinaisesti muutenkaan, huonossa öljyssä paahdettu ja teollisella suolalla valeltu, mutta määrä ratkaisi, ohjeessa on ½dl pähkinöitä(laitoin kyllä desin) niin montako niitä lopulta omalle lautaselle osuu, se ei varmaankaan terveyttä pilaa ja tosi hifistelijäthän paahtaa pähkinät itse, ehkä minäkin ensikerralla :)

Seesamöljyä käytin ekaa kertaa tähän kastikkeeseen, oli aika kiva makuinen ja tulen käyttämään sitä jatkossakin! Samoin soijakastikkeen ostin vain tätä varten, en käytä yleensä soijaa missään muodossa, mutta tämä oli luomua, gluteenitonta ja sitä tuli 1rkl, toivotaan, ettei minun ja perheeni hormoonitoiminta tästä määrästä sekoa ;) ohjeessa olevan rypsiöljyn vaihdoin oliiviöljyyn.
Söimme salaattia paistetun kanan, tzatsikin ja uusien perunoiden+voin kera, aivan ihanasti kävi kaikki maut yhteen!
Tämä on kesän raikkain ja rapein salaatti grilliruuan kylkeen, kannattaa kokeilla :) 



Siinäpä se on, ainut blogikelpoinen ruoka-annos mökkiolosuhteissa :D varhaiskaalipaistosta, savulohta ja kastike turkkilaisesta jogurtista.
Vaikka mökillä käytössä onkin kertakäyttöastiat, ruuan valmistuksesta tuleva tiski on kuitenkin vadeissa tiskattava ja siellä kun olisi paljon muutakin tekemistä kuin jatkuva tiskaaminen, siellä syödään vähän mitä lennosta kiinni saadaan :D 


Rapsakka kaalisalaatti:
1 pieni varhaiskaali
1 vihreä omena (luomun laitoin kuorineen)
1 punainen/keltainen/oranssi paprika
½dl suolapähkinöitä

kastike:
3rkl oliiviöljyä
1tl seesamöljyä
1rkl valkoviinietikkaa
1rkl Tamar-soijakastiketta
1tl hunajaa
hiutalesuolaa
mustapippuria

-suikaloi kaali, kuutioi omena ja paprika. 
-sekoita salaattiainekset keskenään. 
-valmista kastike ja sekoita se salaatin sekaan 

Varhaiskaalipaistos:
1 varhaiskaali
2 porkkanaa
1 sipuli
1 valkosipulinkynsi (loppuvaiheessa)

-pilko kasvikset ja paista runsaassa voissa, lisää lopuksi hienonnettu valkosipuli joukkoon, ei pakollinen.

Jogurttikastike:
2dl turkkilaista
½tl sitruunapippuria
1 nippu tuoretta tilliä
½ sitruunan mehu

-sekoita kaikki ja laita hetkeksi jääkaappiin tekeytymään 

sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Balilainen suklaakakku


Ystäväni kyseli tänään vinkkejä ja reseptejä raakakakkuihin, kaivelin pitkästä aikaa omistamani raakakakkukirjat (ne kaikki 2) ja vastaan tuli tämä ihanan simppeli Balilainen suklaakakku. Tämä on Maria Lönnqwistin "Raakaleipurin parhaat kakut"-kirjasta, muokkasin reseptiä hieman. Osan sokerista korvasin mulperin marjoilla, ne tuovat ihanan toffeemaista makua ja ne sisältävät runsaasti c-vitamiinia, rautaa ja kalsiumia. Mulperit ovat myös runsaskuituisia ja sisältävät proteiinia, mitään näistä ei löydy edes vähän terveellisemmästä kookosokerista joten katsoin viisammaksi korvata puolet sokerin määrästä näin :) 

Pohja oli aivan ihanaa, sen olisi voinut syödä sellaisenaan, pohjan nimikin on saksanpähkinä-karamellikeksipohja, siltä se maistuikin, taateleita en ole itse koskaan laittanut noin paljon, koska ne on myös ihan älyttömän makeita, mutta ehkä joskus kannattaa oikeasti tehdä ohjeiden mukaan, eikä aina säveltää itse. 

Kakku suositeltiin tarjoamaan tuoreiden hedelmien tai cashewkerman kanssa, mulla ei ollut nyt hedelmiä, mutta liotin reilummin cashewta että sain tehtyä kermaa, maustoin sen mansikalla, tuli ihanaa ja se sopi kakun kanssa täydellisesti, olipa yllätys..mansikka&suklaa eihän se voi mennä pieleen :) 



BALILAINEN SUKLAA RAAKAKAKKU:
irtopohjavuoka 20cm halkaisijaltaan

POHJA:

3dl saksanpähkinöitä
2dl tuoreita taateleita (poista kivet)
½tl vuorisuolaa

-jauha monitoimikoneella massaksi, taikina on valmis kun pystyt pyörittämään siitä pallon ja se pysyy kasassa. Pingota irtopohjan vuoalle leivinpaperi ja painele pohja siihen



TÄYTE:

3dl cashewpähkinöitä, kannattaa liottaa 1-4h ja huuhdella hyvin 

1½dl lämmintä vettä tai pakurihauduketta
1dl sulaa kaakaovoita, sulata vesihauteessa
1,5dl liotettuja mulperin marjoja
4rkl kookossokeria
1dl raakakaakaojauhetta

- laita ainekset blenderiin ja blendaa tasaiseksi massaksi, lisää sulatettu kaakaovoi viimeisenä ja blendaa vielä hetki, laita pohjan päälle ja jähmetä pakastimessa n.30min 

MANSIKKA CASHEWKERMA:

3dl liotettuja cashew pähkinöitä 
1tl hunajaa
1tl vaniljauutetta tai vaniljaa
½ sitruunan mehu
1dl sulatettuja mansikoita
pari rkl kylmää vettä

-Blendaa kaikki tasaiseksi







tiistai 7. kesäkuuta 2016

Yrttiöljy


Ehkäpä kesän ihanin kastike tuli tehtyä.
Oliiviöljyn makuun olen yrittänyt totutella nyt jo muutaman vuoden, eikä se vieläkään omaan suuhun oikein sellaisenaan tahdo taipua, mutta onneksi siitä saa tehtyä ihania kastikkeita joihin maun saa peittymään ja saa samalla oliiviöljyn terveyshyödyt. Olen monesti ottanut öljyä suoraan suuhun lusikalla kun en ole halunnut "pilata" koko salaattia oliiviöljyn maulla :D
Ja sanomattakin selvää, että niitäkin on tuhatta laatua ja minulla on aina tummaan lasipulloon pakattua ja vähintään 6e/plo maksavaa, että laadukkainta mitä marketeista nyt helposti on saatavilla.
Kreikkalaiset on varma valinta, Knossos luomu tai Terra Creta on mun top 2.
Terra Creta on 10e/plo ja se kestää meillä 5 hengellä vajaat pari viikkoa, riippuu paljonko näitä kastikkeita teen vai mennäänkö pelkällä "lusikalla suuhun"-tyylillä.
Tämä kastike tuo ihanaa raikkautta grilliruokiin ja sopii myös salaatinkastikkeeksi :)  

YRTTIÖLJY: 

3 kourallista tuoreita yrttejä, minulla oli 2 kourallista basilikaa ja 1 kourallinen sitruunamelissaa
½ sitruunanmehu
½ valkosipulinkynsi
suolaa
mustapippuria 

-laita kaikki ainekset kapeaan astiaan ja soseuta sauvasekoittimella, laita jääkaappiin tiiviiseen lasiseen astiaan

perjantai 27. toukokuuta 2016

Mangojäätelö


Kesäpäivän ehdoton ykkönen! :) tekemiseen menee muutama minuutti, raaka-aineita tarvitset KOLME, mielenkiinnosta vertailin, että Pirkka tarvitsee kaiken tämän:

"Vesi, mangosose (25 %), sokeri, glukoosisiirappi, kookosrasva, maltodekstriini, passiohedelmäkastike 2,5 %: passiohedelmäsose, stabilointiaineet (pektiini, karboksimetyyliselluloosa), dekstroosi, emulgointiaine (E471, kasviperäinen), stabilointiaineet (guarkumi, johanneksenleipäpuujauhe, karrageeni)" 

Tähän tarvitaan tehokas blenderi, massa on tosi jäykkää ja nestettä on vain vähän, minulla on käytössä Rawmix, mihin sijoitin aikaisemmin keväällä, juurikin tulevaa kesää, ihania raakakakkuja ja jäätelöitä varten :) Mukana tuli tampperi jolla pystyy sekoittamaan massaa samalla ja näin saa samettisen lopputuloksen. Söimme tätä välipalaksi koko perhe, ensikerralla kokeilen värjätä jätskiä kurkumalla ;) samanlaisia ohjeita on tullut vastaan monissa muissakin blogeissa, tätä voi muokkailla vapaasti itselleen sopivaksi :) 

MANGOJÄÄTELÖ 
5 annosta

2pkt (600g) pakastemangoa
2dl Santa Marian extra creamy kookosmaitoa
½tl vaniljaa tai tl vaniljauutetta

-kaikki blenderiin ja sekoita tasaiseksi
sama onnistuu mansikoilla tai muillakin marjoilla ja jäisillä banaaneilla :)

Ihanaa ja terveellistä jäätelökesää, just sulle!! <3 


sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Äitienpäivän herkut


Ehkä vuoden ihanin aamu herätä :) Lapset odottaneet monta päivää koska on se äitienpäivä, että saisi laulaa ja antaa ihanat askartelut. 
Osasin vähän jo odottaa kukkakortteja, salaisuudet kun ei tahdo pysyä salassa ihan loppuun saakka ;)
Harmittelin aamulla, ettei meillä ole banaaneja, ei saada lemppari banaanilettuja aamupalaksi, onneksi vastaan tuli näiden ihanien kreppien ohje ja niihin löytyi kaikki aineet, sitten tuumasta toimeen!
Täytteenä oli mansikoita, vadelmia, mustikoita, cashewpähkinöitä, parapähkinöitä ja saksanpähkinöitä, loraus luomu hunajaa kruunaa kaiken <3 


Aikaisemmin viikolla lueskelin "Raakaleipurin parhaat kakut" kirjaa ja sieltä tuli vastaan raaka mustikkapiirakan ohje, muistin, että edellisestä vanilja-vadelmaraakakusta jäi pieni ylijäämä pohja pakastimeen ja hyödynsin sen tähän. Tätä meinaan tehdä omalle äidille tänään ja viedä kahvipöytään :)
Saman voisi tehdä vadelmilla ja mansikoillakin, niin ihanan helppo ja maukas, voittaa vehnäjauho mustikkapiirakan mennen tullen! Alkuperäinen ohje on tehty 20cm vuokaan, laitan sen kokoisen piirakan ohjeen, tätä kannattaa kerralla tehdä riittävästi, on niin hyvää! :) tärkeintä on muistaa laittaa pähkinät hyvissä ajoin likoamaan niin täytteestä saa samettisen pehmeän, liotin 1½h ja se riitti oikein hyvin.


KREPIT 10-12kpl
halkaisija 28cm

1dl luomu perunajauhoja
2,5dl vissyä
8 munaa
100g voisulaa(mulla oli suolatonta voita)
ripaus suolaa (ei välttämätön jos voi on suolaista)
½tl vaniljaa
½tl kardemummaa
voita paistamiseen

-sekoita taikina ja anna hetken turvota, itse paistelin voissa, 1dl taikinaa/lettu, sopivan ohuita mutta hyvin pystyi kääntämään



RAAKA MUSTIKKAPIIRAKKA

POHJA:
5dl kookoshiutaleita
1dl taateleita
ripaus suolaa

MUSTIKKATÄYTE:
3dl sulaneita tai tuoreita mustikoita
2rkl psylliumia (en usko, että tarvitsee näin paljon, lisäile pikkuhiljaa)
(1tl hunajaa)

VANILJATÄYTE:
4dl liotettuja cashewpähkinöitä
½dl hunajaa
1 sitruunan mehu
1tl vaniljaa 
ripaus suolaa 

-jauha monitoimikoneessa tai tehokkaassa blenderissä pohjan ainekset keskenään massaksi ja painele vuoan pohjalle. Taikina on sopivaa kun voit muotoilla siitä pienen pallon joka pysyy kasassa 

-Soseuta mustikat ja lisää psylliumia teelusikallinen kerrallaan, kunnes on sopivan jämäkkää. Käytin puhdistamon todella hienoksi jauhettua psylliumia. Itse lisäsin tl hunajaa makeutukseksi, ei ole pakollinen.
-Huuhtele pähkinät hyvin ja blendaa sekaisin muiden aineiden kanssa, lisää tarvittaessa tilkka vettä, että saat täytteestä tasaisen.
Levitä mustikkakerroksen päälle, koristele mustikoilla ja sitruunamelissan tai mintun lehdillä ja nauti! :) 



Tuliaisia omalle äidille :)


Paljon onnea ja aurinkoa kaikille äideille! <3